Yazar "Mesut Sağnak" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Dönüşümcü okul liderliği ile etik iklim arasındaki ilişki(2010) Mesut SağnakBu araştırma, dönüşümcü okul liderliği ile etik iklim arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamıştır. Araştırmanın örneklemini, 2008-2009 eğitim-öğretim yılında Niğde ilinde bulunan 50 ilköğretim okulunda çalışan 764 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada iki farklı ölçme aracı kullanılmıştır. Okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik stilini belirlemek için Leithwood ve Jantzi (1991) tarafından geliştirilen okul müdürlerinin liderlik stili envanteri; etik iklimi belirlemek için Victor ve Cullen (1988) tarafından geliştirilen Etik İklim Anketi kullanılmıştır. Verilerin analizinde, Pearson momentler çarpım korelasyonu ve basit doğrusal regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik boyutlarından grup amaçlarını geliştirme davranışlarını en çok, yüksek beklentilere sahip olma davranışlarını en az düzeyde gerçekleştirdikleri görülmüştür. İlköğretim okullarında en yüksek düzeyde insanları önemseme ve en düşük düzeyde araç etik iklim olduğu belirlenmiştir. Dönüşümcü liderliğin tüm boyutlarıyla; insanları önemseme, yasa ve ilkeler, kurallar etik iklim türleri arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki bulunmuştur. Tüm liderlik boyutları ile en yüksek ilişkinin insanları önemseme etik iklim türü arasında olduğu görülmüştür. Vizyon geliştirme/telkinde bulunma, model oluşturma, grup amaçlarını geliştirme, destek sağlama ve entelektüel uyarım boyutları ile araç etik iklim türü arasında negatif yönde ve anlamlı ilişki bulunmuştur. Araç etik iklim ile en yüksek düzeyde negatif ilişkinin destek sağlama ve model oluşturma boyutları arasında olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yüksek beklentilere sahip olma boyutu ile araç etik iklim arasında ilişki bulunmamıştır. Bağımsızlık etik iklim ile destek sağlama, entelektüel uyarım ve yüksek beklentilere sahip olma boyutları arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki bulunurken; vizyon geliştirme/telkinde bulunma, model oluşturma ve grup amaçlarını geliştirme arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır. Dönüşümcü liderliğin etik iklimin anlamlı düzeyde yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Etik iklime ilişkin toplam varyansın yaklaşık % 40’ının dönüşümcü liderlik davranışları ile açıklandığı belirlenmiştir.Öğe Eğitim müfettişlerinin tercih ettikleri denetim stillerinin kontrol odağına göre karşılaştırılması(2016) Canan Çetinkanat; Mesut SağnakBu araştırmanın amacı, eğitim müfettişlerinin denetim stillerine ilişkin tercihlerini kontrol odağına göre karşılaştırmaktır. Araştırmaya 472 eğitim müfettişi ve müfettiş yardımcısı katılmıştır. Araştırmada iki farklı ölçme aracı kullanılmıştır. Eğitim müfettişlerinin denetim tercihlerini belirlemek için denetim inançları envanteri, denetim odağını belirlemek için İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği kullanılmıştır. Eğitim müfettişlerinin denetim stillerine ilişkin tercihlerinin sırasıyla yönlendirici olmayan denetim, işbirlikli denetim ve yönlendirici denetim olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kontrol odağına göre eğitim müfettişlerinin yönlendirici ve yönlendirici olmayan denetim stillerine ilişkin tercihleri arasında anlamlı fark bulunmuştur. Dış kontrol odaklı eğitim müfettişlerinin yönlendirici denetim stilini, iç kontrol odaklı eğitim müfettişlerinin ise yönlendirici olmayan denetim stilini daha çok tercih ettikleri belirlenmiştir. Kontrol odağına göre eğitim müfettişlerinin işbirlikli denetim stiline ilişkin tercihleri arasında anlamlı fark bulunmamıştır.Öğe İlköğretim okullarında etik iklimin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(2012) Ali Kocayiğit; Mesut SağnakBu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler ile bu okullarda öğrenim gören öğrencilerin algılarına göre ilköğretim okullarının etik iklim düzeyini belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada, Keiser ve Schulte (2007) tarafından geliştiren etik iklim envanteri kullanılmıştır. Envanterin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Nevşehir il merkezindeki 21 ilköğretim okulunda görev yapan 355 öğretmen ve bu okullarda öğrenim gören 818 öğrenci oluşturmuştur. Veriler aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi ve Tukey testi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmenlerin ve öğrencilerin algılarına göre, ilköğretim okullarında en yüksek düzeyde öğretmendenöğrenciye etik iklim boyutu, en düşük düzeyde öğrenciden-öğrenciye etik iklim boyutunun olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin okulun etik iklimine ilişkin algıları arasında cinsiyet değişkenine göre anlamlı farkın olmadığı, mesleki kıdem değişkenine göre öğrenciden- öğretmene ve öğrenciden-öğrenciye boyutlarında anlamlı farkın olduğu belirlenmiştir. İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenler ile bu okullarda öğrenim gören öğrencilerin etik iklim algıları arasında öğretmenden-öğrenciye, öğrenciden-öğretmene ve öğrenciden-öğrenciye boyutlarında anlamlı fark bulunmuştur.Öğe İlköğretim okullarında görevli müdürlerin iletişim stilleri(2010) Canan Çetinkanat; Mesut SağnakBu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görevli müdürlerin iletişim stillerini belirlemektir. Veri toplama aracı olarak, Kremer-Hayon ve Wubbels (1993)’in geliştirdikleri müdür etkileşim anketi kullanılmıştır. Anket, liderlik, yardımseverlik/cana yakınlık, anlayışlılık, sorumluluk/serbestlik, kararsızlık, memnuniyetsizlik, azarlayıcılık ve kuralcılık boyutlarına ilişkin toplam 62 maddeden oluşmaktadır. Araştırmaya Niğde İl merkezinde bulunan 21 ilköğretim okulunda görevli 305 öğretmen katılmıştır. Elde edilen veriler, araştırmanın amacına uygun olarak aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, varyans analizi, Tukey testi istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin, müdürlerin en yüksek düzeyde liderlik ve en düşük düzeyde memnuniyetsizlik davranışı gösterdiklerini algıladıkları belirlenmiştir. Müdürlerin davranışlarına ilişkin öğretmen algıları, kıdem, cinsiyet ve branş değişkenlerine göre farklılaştığı; eğitim durumu değişkenine göre bir farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe İlköğretim Okullarında ve Liselerde Görevli Öğretmenlerin Kullandıkları Disiplin Stillerinin Karşılaştırılması(2008) Mesut SağnakBu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında ve liselerde görevli öğretmenlerin kullandıkları disiplin stillerini karşılaştırmaktır. Veri toplama aracı olarak Tomal (1999, 2001) tarafından geliştirilen “Öğretmen Disiplin Stilleri Envanteri” adlı anket kullanılmıştır. Anket, zorlayıcı, boş verici, uzlaşmacı, destekleyici ve görüşmeci disiplin stillerinin her birinden 6 sorunun yer aldığı toplam 30 maddeden oluşmaktadır. Araştırmaya Niğde İlinde görevli 261 ilköğretim okulu öğretmeni ile 166 lise öğretmeni katılmıştır. Elde edilen veriler araştırmanın amacına uygun olarak aritmetik ortalama, standart sapma ve t testi istatistiksel yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, ilköğretim okullarında ve liselerde görevli öğretmenlerin en çok görüşmeci ve en az boş verici disiplin stilini kullandıkları belirlenmiştir. İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin, liselerdeki öğretmenlere göre destekleyici disiplin stilini daha çok kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır.Öğe İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile öğrenme iklimi arasındaki ilişki(2011) Kerem Bozdoğan; Mesut SağnakBu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okulun öğrenme iklimi arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın bulgularına göre, ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin daha çok demokratik liderlik davranışları gösterdiği bulunmuştur. İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenler okulun öğrenme iklimi boyutlarından en yüksek özgürlük boyutunu, en düşük ise uyum boyutunu algılamışlardır. Otokratik liderlik ile öğrenme ikliminin alt boyutlarından liderlik, özgürlük, değerlendirme ve işbirliği arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki görülmüştür. Otokratik liderlik ile uyum arasında ilişki bulunmamıştır. Demokratik liderlik ile öğrenme ikliminin alt boyutlarından liderlik, özgürlük, değerlendirme, uyum ve işbirliği arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki vardır.Öğe İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki(2012) Cihad Şentürk; Mesut SağnakBu çalışmanın amacı ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, liderlik davranışlarını betimleme ölçeği (LBDQ) ve örgüt iklimini betimleme ölçeği (OCDQ) ile elde edilmiştir. Araştırmanın örneklemini Niğde il ve ilçe merkezindeki 57 ilköğretim okulunda görevli 723 öğretmen oluşturmuştur. Veriler ortalama, standart sapma ve Pearson momentler çarpımı korelasyonu tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin algılarına göre, okul müdürlerinin en çok yapıyı kurma liderlik davranışını gösterdiği; okul ikliminde moral ve anlayış gösterme boyutlarının yüksek, çözülme ve uzak durma boyutlarının ise düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Liderlik davranışları ile örgüt ikliminin çözülme, engelleme ve uzak durma boyutları arasında negatif yönde; samimiyet, moral, yakından kontrol, işe dönüklük, anlayış gösterme arasında pozitif yönde anlamlı ilişki belirlenmiştir.Öğe İlköğretim ve bakanlık müfettişlerinin iletişim stillerinin karşılaştırılması(2010) A. Canan Çetinkanat; Mesut SağnakBu araştırmanın amacı, ilköğretim ve Bakanlık müfettişlerinin iletişim stillerini belirlemektir. Veri toplama aracı olarak, Kremer-Hayon ve Wubbels (1993) tarafından geliştirilen müfettiş etkileşim anketi kullanılmıştır. Anket, liderlik, yardımseverlik/cana yakınlık, anlayışlılık, sorumluluk/serbestlik, kararsızlık, memnuniyetsizlik, azarlayıcılık ve kuralcılık boyutlarına ilişkin toplam 61 maddeden oluşmaktadır. Araştırmaya, Niğde İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 15 ilköğretim okulundan 308 ve 10 liseden 160 denetim geçirmiş öğretmen katılmıştır. Elde edilen veriler, araştırmanın amacına uygun olarak betimsel istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, ilköğretim müfettişlerinin en yüksek düzeyde gösterdikleri ilk iki iletişim stilinin liderlik ve kuralcılık, en az düzeyde gösterdikleri son iki iletişim stilinin kararsızlık ve azarlayıcılık olduğu belirlenmiştir. Benzer şekilde, Bakanlık müfettişlerinin en çok kullandıkları ilk iki iletişim stilinin liderlik ve kuralcılık, en az düzeyde kullandıkları son iki iletişim stilinin memnuniyetsizlik ve kararsızlık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İlköğretim ve Bakanlık müfettişlerinin iletişim stilleri arasında fark bulunmuştur. Bakanlık müfettişlerinin ilköğretim müfettişlerine göre liderlik, yardımseverlik/cana yakınlık ve kuralcılık iletişim stillerini daha yüksek düzeyde kullandıkları belirlenmiştir.Öğe Liselerde Çalışan Öğretmenlerin Kullandıkları Disiplin Stilleri(2008) Mesut SağnakBu araştırmanın amacı, liselerde çalışan öğretmenlerin kullandıkları disiplin stillerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma evrenini, Niğde merkez ilçede bulunan genel liselerin 10. sınıfında öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Bu okullarda, 2006-2007 eğitim-öğretim yılında 789 öğrenci öğrenim görmüştür. Araştırmanın örneklemini, tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 334 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Tomal (1999, 2001) tarafından geliştirilen “Öğretmen Disiplin Stilleri Envanteri” adlı anket kullanılmıştır. Anket, zorlayıcı, boş verici, uzlaşmacı, destekleyici ve görüşmeci disiplin stillerinin her birinden 6 sorunun yer aldığı toplam 30 maddeden oluşmaktadır. Elde edilen veriler araştırmanın amacına uygun olarak aritmetik ortalama ve standart sapma istatistiksel yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, liselerde çalışan öğretmenlerin en çok görüşmeci ve en az boş verici disiplin stillerini kullandıkları belirlenmiştir.Öğe Okul Yönetimi ve Ahlak Okuryazarlığı: Bir Modelin Kavramsal Analizi(2012) Mesut SağnakBu çalışmanın amacı, Tuana tarafından ileri sürülen ahlak okuryazarlığı modelinin analizini yapmak, üstünlüklerini ve sınırlılıklarını tartışmak ve konu ile ilgili öne sürülen teorilerden ve araştırmalardan yararlanarak yeni bir modelin teorik koşullarını oluşturmaktır. Model, ahlak okuryazarlığının etik duyarlılık, etik muhakeme becerileri ve ahlaki imgelem olmak üzere üç temel öğeden oluştuğunu ve bu öğelerin de en az üç öğeyi içerdiğini belirtmiştir. Bu çalışmada, ahlaki duyarlılığın, hem bilişsel hem de duyuşsal süreçleri içerdiği ileri sürülmüş ve duygu ile ilgili bir alt öğeye açıkça yer verilmesi gerektiği önerilmiştir. Tuana'nın, ahlaki yoğunluğu etik duyarlılığın bir alt öğesi olarak nitelendirmesinin tartışmaya açık olduğu, bazı araştırmaların ahlaki yoğunluğun duyarlılıkla olduğu kadar ahlaki yargı ve ahlaki niyetle ilişkisini ortaya koyduğu ve bu nedenle ahlaki yoğunluğun etik karar sürecinde temel öğeleri etkileyen kuşatıcı bir öğe olarak düşünülebileceği belirtilmiştir. Modelde, bir ölçüt olarak ileri sürülen erdem etiğinin daha çok davranışla, eylemin yerine getirilmesiyle ilgili bir kavram olduğundan ahlaki yargı içinde ele alınmasının eleştiriye açık bir durum olduğu belirtilmiştir. Ahlak okuryazarlığının üçüncü öğesi olan ahlaki imgelemin de ahlaki yoğunluk gibi bu sürecin temel ya da alt öğesinden ziyade sürecin öğelerini etkileyen genel bir niteliğe sahip olduğu ileri sürülmüştür. Tuana'nın modelinde eylem ile ilgili herhangi bir öğeye açıkça yer verilmediği görülmüş ve bu nedenle eylemle ilgili bir öğe olan ahlaki niyet öğesinin modelde temel bir öğe olarak yer alabileceği önerilmiştir